Horloge fotografie handleiding - Watch Photography Tutorial

Horloge Fotografie Handleiding [Tutorial]

Deze horloge fotografie handleiding helpt u bij het maken van foto’s van uw eigen horloges of horloges van anderen.

Ten eerste; zorg ervoor dat je een fatsoenlijke camera gebruikt en niet de camera op je telefoon.

Je hebt niet per se een dure spiegel reflex camera nodig om mooie foto’s te maken van je horloge maar je hebt wel een camera nodig waar je de instellingen zo kan aanpassen die jou in staat maken om goede foto’s te maken van je horloge.

Gebruik een statief om ervoor te zorgen dat je camera op een stabiele ondergrond staat en je geen last hebt van vibraties en trillingen.

Je wilt absoluut niet dat er ook maar enige vorm van beweging in je camera zit op het moment dat je foto’s aan het maken bent van je horloge. Daarom; gebruik een statief om ervoor te zorgen dat je camera stabiel staat opgesteld. Daarnaast vind ik het fijn om een draadloze afstandsbediening te gebruiken om mijn camera te bedienen, zo weet je zeker dat je zelf niet degene bent die trillingen veroorzaakt.

Maak het horloge grondig schoon, gebruik hiervoor een een doek welke is bedoeld voor het schoonmaken van sieraden, brillen en horloges.

Verwijder al het vuil en stof van je horloge, vergeet ook niet de vingerafdrukken te verwijderen. In eerste instantie zal je misschien denken dat dit niet te zien is omdat je het met het blote oog ook nagenoeg niet kan zien, het tegenovergestelde is waar; op je foto zie je dit overduidelijk. 

*extra tip: draag handschoenen welke bedoeld zijn voor het aanraken van horloges en sieraden om te voorkomen dat je opnieuw vingerafdrukken op je horloge krijgt.

 Zet de wijzers van je horloge in de positie 10 over 10

Dit is een soort ongeschreven regel in de horloge fotografie, met de wijzers op 10 over 10 kan je altijd duidelijk het logo van het horloge zien en alle andere tekst lezen welke te zien is op de wijzerplaat. Ook de subdials en overige extra’s op de wijzerplaat zijn zo volledig te zien.

 Zet de ISO waarde van je camera op de laagst mogelijke stand.

Normaal gezien is de laagste stand voor je ISO waarde ISO 100; door de ISO waarde op deze stand te zetten zorg je ervoor dat je zo min mogelijk ruis in je foto’s hebt. Het nadeel is wel dat je hiervoor wel extra belichting van het horloge nodig hebt, vooral als je in donkere omgevingen fotografeert.

 Zet de lens die je gebruikt in de manuele stand om scherp te stellen en gebruik niet de automatische stand.

In de manuele stand zal je zelf moeten scherpstellen maar hierdoor heb je wel de mogelijkheid om meer details in je foto terug te kunnen zien. 

Gebruik een externe lichtbron om je horloge te belichten (permanent licht of een flitser).

Om de beste foto’s te maken is het noodzakelijk om externe lichtbronnen te gebruiken om je horloge te belichten. (ik zelf maak gebruik van studioflitsers) Op het moment dat je gebruik maakt van externe lichtbronnen ben je zelf in staat om te bepalen hoe en hoeveel je je horloge belicht. Op het moment dat je net als ik gebruik maakt van een flitser, probeer dan ervoor te zorgen dat je (studio) flitsers hebt welke je handmatig in kan stellen en waar je de intensiteit van de flits kan aanpassen. (adjust the intensity of the flash)

Kies de juiste opening van je diafragma

Voor foto’s waar ik composities maak met meerdere objecten hou ik gemiddeld een waarde aan van f/4.0 tot f/8.0 en voor macro foto’s kies ik vaak een waarde van f/12.0 tot f/22.0 afhankelijk van het onderdeel. Speel met deze waardes en kijk waarmee jij het beste eindresultaat kunt behalen. 

Kies de juiste sluitertijd bij de hoeveelheid licht die je lamp of flitser produceert.

Je zal de sluitertijd van je camera moeten aanpassen aan de hoeveelheid licht welke je lamp of flitser produceert. Ook het licht vanuit je omgeving zal invloed hierop hebben, speel met de sluitertijd en kijk welke sluitertijd voor jou situatie het beste past. 

Gebruik reflectoren of reflecterende schermen om ervoor te zorgen dat elk deel van je horloge gelijk belicht is.

In sommige gevallen kan je hiervoor ook een wit stuk papier of karton gebruiken en zal dit al voldoende zijn om het licht te reflecteren in de richting waarin jij dit wilt.

 

De laatste stap: zorg ervoor dat je geen reflectie van jezelf of je camera terugziet in je horloge

Zorg er echt voor dat je geen reflectie van jezelf of je camera terugziet in het horloge dat je probeert te fotograferen, dit staat erg slordig. Probeer foto’s te maken vanuit verschillende hoeken en zorg ervoor dat je camera voldoende afstand heeft van je horloge. 

Voor een voorbeeld van horloge fotografie zie onderstaande afbeelding:

Horloge fotografie handleiding

Na het lezen van deze horloge fotografie handleiding bent u klaar om zelf eens te proberen foto’s te maken van uw horloges.